I POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
- Stowarzyszenie nosi nazwę: „TOWARZYSTWO MUZYCZNE IM.KAROLA SZYMANOWSKIEGO”, w dalszej części statutu zwane Towarzystwem.
- Nazwa Towarzystwa jest prawnie zastrzeżona.
§ 2
- Towarzystwo działa na podstawie niniejszego statutu i przepisów ustaw: „Prawo o stowarzyszeniach” ( Dz. U. Nr 20 z dnia 07 kwietnia 1989r. poz. 104 z późn.zm.) oraz „Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie” (Dz. U. Nr 96 z dnia 29 maja 2003 poz. 873 z późn.zm.) i posiada osobowość prawną.
- Nadzór nad Towarzystwem sprawuje minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego.
§ 3
- Terenem działalności Towarzystwa jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej. Dla realizowania swych celów może prowadzić działalność poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej.
- Siedzibą Towarzystwa jest miasto Zakopane.
- Towarzystwo może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji społecznych zajmujących się upowszechnianiem muzyki.
- Towarzystwo może powoływać oddziały terenowe oraz koła.
- Towarzystwo może używać pieczęci i odznak zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
§ 4
- Towarzystwo opiera swoją działalność na pracy społecznej ogółu członków.
- Towarzystwo może prowadzić działalność gospodarczą wyłącznie jako dodatkową w stosunku do działalności pożytku publicznego według zasad określonych w odrębnych przepisach a szczególności z uwzględnieniem zasad wynikających z Ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. W związku z prowadzoną przez Towarzystwo działalnością gospodarczą uzyskiwana nadwyżka przychodów nad kosztami przeznaczona będzie na działalność pożytku publicznego
II CELE TOWARZYSTWA I SPOSOBY ICH REALIZACJI
§ 6
Celem Towarzystwa jest:
- propagowanie wśród społeczeństwa obywatelskiego twórczości Karola Szymanowskiego i wiedzy o kompozytorze,
- popularyzowanie muzyki kompozytorów związanych z Tatrami,
- działania na rzecz rozwoju społeczeństwa obywatelskiego poprzez upowszechnianie kultury muzycznej w najszerszym zakresie,
- podtrzymywanie i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej.
§ 7
Powyższe cele Towarzystwo realizuje poprzez:
- organizowanie koncertów, odczytów, audycji, wystaw i programów muzycznych oraz inspirowanie innych organizacji oraz instytucji muzycznych do działań o podobnym charakterze,
- organizowanie festiwali, konkursów kompozytorskich, konkursów wiedzy i konkursów wykonawczych im. Karola Szymanowskiego,
- wydawanie i rozpowszechnianie utworów muzycznych i wydawnictw oraz organizację nagrań fonograficznych,
- inspirowanie i popieranie badań oraz opracowań dotyczących życia i twórczości Karola Szymanowskiego,
- inicjowanie i organizowanie międzynarodowej współpracy i wymiany muzycznej,
- utrzymywanie kontaktów z ośrodkami i instytucjami muzycznymi w kraju i za granicą,
- prowadzenie biblioteki i archiwum, współdziałanie z odpowiednimi instytucjami w tworzeniu zbiorów muzealnych dotyczących polskiej kultury muzycznej.
III CZŁONKOWIE TOWARZYSTWA, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI
§ 8
Członkami Towarzystwa mogą być osoby fizyczne i prawne.
§ 9
Członkowie Towarzystwa dzielą się na: zwyczajnych, wspierających, zasłużonych i honorowych.
§ 10
- Członkiem zwyczajnym Towarzystwa może być osoba pełnoletnia (obywatel RP) deklarująca gotowość brania udziału w pracach zmierzających do realizacji celów Towarzystwa.
- Członkami wspierającymi mogą być osoby fizyczne (również obcokrajowcy) lub prawne zainteresowane w realizacji celów Towarzystwa i deklarujące pomoc materialną na rzecz Towarzystwa z tym, że osoba prawna działa wyłącznie przez swojego przedstawiciela.
- Członkami zasłużonymi lub honorowymi mogą zostać osoby szczególnie zasłużone dla kultury muzycznej lub dla Towarzystwa.
- Przynależność do Stowarzyszenia nie stoi na przeszkodzie członkostwu w innych organizacjach i stowarzyszeniach.
§ 11
- Warunkiem nabycia praw członka zwyczajnego jest:
- wypełnienie deklaracji, popartej przez dwóch członków zwyczajnych,
- uiszczenie wpisowego,
- uchwała Zarządu Głównego Towarzystwa o wpisie na listę członków zwyczajnych Towarzystwa.
- Warunkiem przystąpienia do Towarzystwa członka wspierającego jest złożenie deklaracji oraz przekazywanie zadeklarowanych środków materialnych na rzecz Towarzystwa.
- Tytuł członka zasłużonego nadaje Zarząd Główny Towarzystwa.
- Tytuł członka honorowego - stanowiący najwyższą godność Towarzystwa, nadaje Walny Zjazd na wniosek Zarządu Głównego.
- Członkowie zasłużeni i honorowi zwolnieni są z obowiązku opłacania składek członkowskich.
- Wysokość wpisowego i składek członkowskich oraz terminy ich płatności ustala Walny Zjazd Towarzystwa.
§ 12
- Członkowie zwyczajni, zasłużeni i honorowi mają prawo do:
- czynnego i biernego wyboru do władz Towarzystwa,
- udziału w zebraniach, zjazdach, konferencjach i innych działaniach organizowanych przez Towarzystwo,
- korzystania z pomocy oraz możliwości jakie stwarza Towarzystwo w ramach określonych w Statucie,
- wyrażania opinii i zgłaszania wniosków na Walny Zjazd Towarzystwa
- Członkowie wspierający mają prawa członków zwyczajnych z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego.
- Zarząd Główny może podjąć uchwałę o zmianie statusu członka zwyczajnego na członka wspierającego (tj. bez czynnego i biernego prawa wyborczego) z powodu braku aktywnej działalności w Towarzystwie (nieusprawiedliwiona nieobecność na Walnym Zjeździe i brak upoważnienia innego członka do głosowania w zastępstwie).
§ 13
- Członkowie zwyczajni są zobowiązani:
- swoją postawą i działaniami przyczyniać się do rozwoju i znaczenia Towarzystwa,
- czynnie współdziałać w realizacji celów i zadań Towarzystwa,
- przestrzegać postanowień Statutu, regulaminu i uchwał władz Towarzystwa,
- terminowo opłacać składki członkowskie,
- są zobowiązani do aktualizowania swoich danych (np. zmiana adresu)
- niedopełnienie może skutkować pozbawieniem prawa głosu na następnym Walnym Zjeździe
- Członkowie wspierający zobowiązani są do wywiązywania się z de-klarowanych świadczeń na rzecz Towarzystwa oraz przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz Towarzystwa.
§ 14
Członkostwo w Towarzystwie wygasa przez:
- dobrowolne wystąpienie członka zgłoszone na piśmie,
- skreślenie z listy członków na mocy uchwały Zarządu Głównego Towarzystwa:
- na podstawie prawomocnego orzeczenia Sądu Koleżeńskiego,
- z powodu zalegania z opłatą składek członkowskich za okres dwóch lat mimo dwukrotnego pisemnego upomnieniu. Uchwała może być uchylona przez Zarząd Główny po opłaceniu zaległych składek.
- wykluczenie za naruszenie przepisów Statutu lub na podstawie prawomocnego wyroku sądu powszechnego, skazującego na dodatkową karę pozbawienia praw publicznych,
- śmierci członka.
§ 15
Od uchwały Zarządu o skreśleniu lub wykluczeniu członkowi przysługuje prawo odwołania do Walnego Zjazdu. Odwołanie powinno być rozpoznane na najbliższym Walnym Zjeździe, które odbędzie się po podjęciu uchwały o skreśleniu lub wykluczeniu. Odwołanie należy złożyć w terminie 14 dni od daty doręczenia uchwały.
§ 16
Utrata członkostwa honorowego następuje na skutek dobrowolnej rezygnacji z członkostwa lub na podstawie uchwały Walnego Zjazdu podjętej na wniosek Zarządu.
IV WŁADZE TOWARZYSTWA
§ 17
- Władzami Towarzystwa są:
- Walny Zjazd członków Towarzystwa,
- Zarząd ,
- Komisja Rewizyjna,
- Sąd Koleżeński.
- Kadencja wszystkich władz Towarzystwa trwa 3 lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu zwykłą większością głosów spośród nieograniczonej liczby kandydatów. Walny Zjazd może podjąć uchwałę o tajnym głosowaniu.
- O ile postanowienia statutu nie stanowią inaczej, uchwały wszystkich władz Towarzystwa zapadają w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy liczby członków (quorum). W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego.
- Członkowie władz Towarzystwa wykonują swe funkcje honorowo.
A. WALNY ZJAZD CZŁONKÓW
§ 18
- Najwyższą władzą Towarzystwa jest Walny Zjazd, który może mieć charakter zwyczajny lub nadzwyczajny. Do udziału w Walnym Zjeździe Członków uprawnieni są wszyscy członkowie Towarzystwa oraz osoby zaproszone.
- Uchwały Walnego Zjazdu Członków są prawomocne przy obecności:
- na podstawie prawomocnego orzeczenia Sądu Koleżeńskiego,
- w pierwszym terminie co najmniej połowy ogólnej liczby uprawnionych,
- w drugim terminie - wyznaczonym w tym samym dniu, bez względu na liczbę osób uprawnionych do głosowania.
§ 19
Do kompetencji Walnego Zjazdu Członków należy:
- uchwalanie głównych kierunków działania Towarzystwa,
- uchwalanie statutu i jego zmian,
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań z działalności Zarządu Głównego, Głównej Komisji Rewizyjnej i Głównego Sądu Koleżeńskiego oraz podejmowanie uchwał w przedmiocie udzielenia lub odmowy udzielenia absolutorium ustępującym władzom,
- wybór władz Towarzystwa: Zarządu Głównego, Głównej Komisji Rewizyjnej i Głównego Sądu Koleżeńskiego,
- podejmowanie uchwał określających liczbę osób we władzach, wybór i odwołanie Prezesa oraz członków władz naczelnych,
- uchwalanie wysokości wpisowego i składek,
- rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu,
- nadawanie i pozbawianie godności członka honorowego Towarzystwa,
- nadawanie odznak honorowych i dyplomów oraz występowanie o przyznanie odznaczeń i nagród państwowych,
- podjęcie uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa i przeznaczeniu jego majątku.
§ 20
O miejscu i terminie Walnego Zjazdu Członków Zarząd powiadamia członków pisemnie, co najmniej na 14 dni przed terminem.
§ 21
- Nadzwyczajny Walny Zjazd Członków może się odbyć w szczególnie uzasadnionych przypadkach na wniosek Zarządu Głównego, Głównej Komisji Rewizyjnej lub 1/3 liczby ogółu członków.
- Nadzwyczajny Walny Zjazd Członków obraduje nad sprawami, dla których został zwołany.
B. ZARZĄD
§ 22
Zarząd Główny, będący najwyższą władzą Towarzystwa w okresie między Walnymi Zjazdami Członków, kieruje całokształtem działalności Towarzystwa, a za swoją pracę i działania odpowiada przed Walnym Zjazdem Członków.
§ 23
- Zarząd Główny składa się z 5-9 członków.
- Członkowie Zarządu Głównego wybierani są przez Walny Zjazd na okres 3 lat.
- W razie ustąpienia członka Zarządu, jego śmierci lub niemożności pełnienia funkcji przez okres 6 miesięcy - mandat wygasa.
- W przypadku wygaśnięcia mandatu członka Zarządu z przyczyn określonych w ust. 3, na jego miejsce wchodzi ten kandydat który otrzymał największą liczbę głosów.
- Zarząd wybiera ze swojego grona Prezydium Zarządu, w skład którego wchodzi Prezes Zarządu oraz dwaj wiceprezesi, sekretarz i skarbnik.
- Do składania oświadczeń woli w imieniu Towarzystwa upoważ-nionych jest dwóch członków Prezydium Zarządu działających wspólnie.
§ 24
Do kompetencji Zarządu należy:
- kierowanie działalnością Towarzystwa zgodnie z postanowieniami Statutu i uchwałami władz Towarzystwa,
- reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
- zwoływanie Walnych Zjazdów Członków,
- opracowywanie rocznych planów i programów działalności Towarzystwa w ramach wytyczonych kierunków działania przez Walny Zjazd Członków,
- zarządzanie majątkiem Towarzystwa
- Zarząd ma prawo przyjmować w imieniu i na rzecz Towarzystwa wszelkie opłaty, darowizny, legaty, zapisy itp. od członków Towarzystwa, osób innych i instytucji,
- Zarząd może w drodze uchwały zwolnić od płacenia składek niektórych członków,
- prowadzenie ewidencji członków (przyjmowanie i wykluczanie ) oraz załatwianie wszelkiej korespondencji,
- zatwierdzenie rocznego preliminarza wydatków i wpływów oraz sprawozdania Towarzystwa przedstawionego przez Prezydium Zarządu,
- powoływanie i rozwiązywanie oddziałów i kół terenowych oraz koordynowanie ich działalności,
- powoływanie w razie konieczności Biura Towarzystwa,
- zatrudnienie dyrektora biura, w razie powołania takowego przez Zarząd, głównego księgowego oraz innych pracowników w razie zaistnienia takiej konieczności,
- składanie sprawozdań ze swojej działalności Walnemu Zjazdowi Członków.
§ 25
Posiedzenia Zarządu Głównego powinny odbywać się w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz na pół roku. Posiedzenia Prezydium Zarządu powinny się odbywać nie rzadziej, niż co 3 miesiące. Posiedzenia zwołuje Prezes lub jeden z Wiceprezesów.
- Szczegółowe zasady i tryb działania Zarządu określa regulamin opracowany przez Prezydium Zarządu i zatwierdzony przez Zarząd.
- Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej 50% jego członków w tym prezesa lub wiceprezesa.
- Członkowie Zarządu nie mogą pełnić funkcji w innych władzach Stowarzyszenia.
- Członkowie Zarządu nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
- Zarząd może ustanowić pełnomocnika lub pełnomocników do dokonywania czynności określonego rodzaju i czynności szczególnych.
C. KOMISJA REWIZYJNA
§ 26
- Komisja Rewizyjna składa się z 3-5 członków wybranych przez Walny Zjazd. Główna Komisja Rewizyjna wybiera spośród siebie przewod-niczącego i zastępcę.
- W razie ustąpienia członka Głównej Komisji Rewizyjnej, jego śmierci lub niemożności pełnienia funkcji przez okres 6 miesięcy - mandat wygasa.
- W przypadku wygaśnięcia mandatu członka Zarządu z przyczyn określonych w ust. 3, na jego miejsce wchodzi ten kandydat, który otrzymał największą liczbę głosów.
- Członkowie Głównej Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić żadnych innych funkcji w Towarzystwie ani:
- pozostawać z członkami Zarządu w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa, podległości z tytułu zatrudnienia,
- być skazanym prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej.
- Członkowie Głównej Komisji Rewizyjnej mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w takim organie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.
§ 27
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
- kontrolowanie całokształtu finansowo-gospodarczej działalności Towarzystwa i pracy Zarządu Głównego,
- występowanie do Zarządu Głównego z wnioskami wynikającymi z przeprowadzonych kontroli i żądanie wyjaśnień,
- składanie sprawozdań na Walnych Zjazdach Towarzystwa oraz stawianie wniosków o udzielenie absolutorium ustępującemu Zarządowi.
D. SĄD KOLEŻEŃSKI
§ 28
Sąd Koleżeński składa się z 3-5 członków wybranych przez Walny Zjazd. Sąd Koleżeński wybiera spośród siebie przewodniczącego i zastępcę.
§ 29
Do kompetencji Sądu Koleżeńskiego należy:
- rozpatrywanie sporów między członkami, o ile zainteresowani członkowie taki spór poddadzą jego rozstrzygnięciu,
- nakładanie na członków w sprawie poddanej jego orzecznictwu kary w postaci upomnienia, nagany oraz zawieszenia w prawach członkowskich lub postawienia pod obrady Zarządu wniosku o wykluczenie członka,
- Zasady i tryb postępowania Sądu Koleżeńskiego określa regulamin zatwierdzony przez Zarząd.
VI MAJĄTEK TOWARZYSTWA
§ 30
Majątek Towarzystwa stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.
§ 31
Na fundusze składają się:
- opłaty wpisowe i składki członkowskie,
- odpisy 1%,
- dotacje, darowizny, zapisy i spadki,
- wpływy z działalności statutowej.
Środki pieniężne mogą być przechowywane wyłącznie na koncie Towarzystwa. Wpłaty gotówkowe winny być, przy uwzględnieniu bieżących potrzeb, niezwłocznie przekazane na konto.
§ 32
Składki członkowskie powinny być wpłacone do końca każdego roku.
§ 33
Towarzystwo prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Rokiem sprawozdawczym jest rok kalendarzowy.
§ 34
- Towarzystwo sporządza roczne sprawozdanie merytoryczne ze swojej działalności, z zastrzeżeniem przepisów odrębnych, oraz podaje je do publicznej wiadomości w sposób umożliwiający zapoznanie się z tym sprawozdaniem przez zainteresowane podmioty.
- W Towarzystwie zabrania się:
- udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Towarzystwa w stosunku do jego członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy Towarzystwa pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powino-wactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przys-posobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej "osobami bliskimi",
- przekazywania jego majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
- wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego,
- zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Towarzystwa, członkowie jego organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
VII ZMIANA STATUTU I ROZWIĄZANIE TOWARZYSTWA
§ 35
- Uchwałę w sprawie zmiany statutu podejmuje Walny Zjazd Członków większością głosów obecnych na Walnym Zjeździe członków uprawnionych do głosowania Projekt zmian powinien być przedstawiony członkom w terminie 2 tygodni przed Zjazdem.
- Rozwiązanie Towarzystwa może nastąpić tylko na podstawie Uchwały Walnego Zjazdu Członków powziętej większością 2/3 głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
- Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia, Walne Zgromadzenie Członków określa sposoby przeprowadzenia likwidacji oraz przeznaczenia majątku Stowarzyszenia.
VIII POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 36
Zmiany Statutu wchodzą w życie po uprawomocnieniu się postanowienia sądu rejestrowego.